نصر: چندی پیش شهرستان میانه میزبان استاندار آذربایجان شرقی جهت افتتاح کارخانه ای صنعتی در هفته دولت بود.
به گزارش نصر، سفری نیم روزه برای آقای استاندار که حادثه ای عادی و روزمره برای مردم شهرستان میانه در این روز اتفاق افتاد. وقوع دو فقره تصادف در محورهای مواصلاتی شهرستان میانه با کشته شدن زن باردار و دخترش و مجروح شدن چندین نفر دیگر همچون گذشته داغی تازه بر دل مردمش گذاشت ، اما گویا استاندار محترم شاهد این تصادفات و کشته و مجروح شدن هموطنانشان در مسیر ورودی به میانه ، منتهی به افتتاح کارخانه و البته شاید بواسطه انتخاب مسیر دیگری برای تردد نبودند!!
کهن دیار میانه بواسطه موقعیت راهبردی خود، مطمئن ترین متصل کننده ریلی و زمینی ایران به اروپاست که نه تنها از این ویژگی منحربفردش در طول این سالها استفاده خوبی نشده ، بلکه با ناامنی جاده های مواصلاتی اش کام مسافران و مردمانش همواره تلخ بوده است. میانه ، گل سرسبد آذربایجان سالهاست که بواسطه ناامنی جاده هایش پژمرده و مرهمی بر درد خود نمی بیند. نگاهی به آمار تصادفات به وقوع پیوسته و قرار گرفتن در رتبه سوم استانی جدول تصادفات، مرگبار بودن این جاده ها را هر روز و شب در گوش مسافرانش فریاد می زند.
ثبت 34 کشته و 45 زخمی در سال 93 ، 34 کشته و 66 زخمی در سال 94 و تا به امروز قریب به 20 کشته و زخمی آماری تکان دهنده است که مردم تنها شاهد درخواست پلیس و نیروهای امدادی در ضرورت نکات ایمنی توسط خود و ایمن سازی وسائط نقلیه شان بوده اند و پای سوم این رویدادهای تلخ یعنی جاده ها هنوز به وسط نیامده است.
شهرستان میانه بعنوان وسیع ترین شهرستان استان، با وسعت 5595 كیلومتر مربع (12.3 درصد مساحت استان) و ۱۵ درصد محورهای مواصلاتی استان رتبه نخست را داراست و متصل کننده مهم ترین محورهای منطقه از جمله استانهای آذربایجان شرقی ، زنجان ، اردبیل به یکدیگر می باشد. راه های پر پیچ و خم منتهی به میانه و البته غیراستاندارد ، بی شک جزو اولین تصاویر متبادر شده در اذهان پیش روی مسافران عبوری از این مسیر می باشد ، جاده هایی که بعنوان قتلگاه خاطره ناخوشایندی را اذهان رقم زده است.
میانه- قره چمن همچنان تلفات می دهد
چهاربانده شدن ۲۰ کیلومتر از جاده میانه – قره چمن در مسیر جاده منتهی به تبریز ، جز طرح های الویت داری بود که در سال ۱۳۹۰ به لحاظ کوهستانی بودن و عدم رعایت استانداردها در جاده سازی این مسیر در شورای ایمنی ترافیک استان تصویب و طبق آن مقررگردید تا اداره کل راه وترابری استان جداسازی باند رفت و برگشت محور میانه – بستان آباد بطول ۲۰ کیلومتر از سمت میانه را با اولویت ۵ کیلومتر اول در سال ۹۰ برعهده بگیرد.
در حالیکه رئیس اداره راه و شهرسازی میانه از عدم تامین ریالی اعتبار بعد از گذشت ۵ سال از تصویب طرح خبر داد و طرح های مطالعاتی را تنها قدم اولیه تعریض این مسیر عنوان کرد. گفتنی است تردد روزانه هزاران مسافر و به علت وجود مسیر های پر پیچ و خم باعث گردیده تا هر ساله شاهد کشته شدن عده ی کثیری از مردم و تصادفات وسایط نقلیه عبوری از این مسیر باشیم و بی شک تعلل مسئولان در انجام مصوبات استانی باعث شده تا در این بین تنها مردم بی دفاع سپر مقابل وسائط نقلیه آهنی شوند.
آزادراه زنجان – تبریز زخمی التیام نیافته
قبل از شروع عملیات اجرایی اتوبان و در سالهای گذشته ، تلاشهای مردم میانه و معدود دلسوزانش در نزدیک ساختن احداث اتوبان به میانه بی اثر بود و اگرچه آزادراه دارای واریانتهای مختلف 5 ، 17 و 35 کیلومتری از میانه بود، ولیکن اتوبان در فاصله ی 55 کیلومتری احداث شد. شاهراهی که می توانست سبب پیشرفت و آبادانی چشمگیر میانه شود ، ولیکن چنین نشد و پیامدهای این احداث نامبارک روز به روز خودنمایی کرد.
تصادفات جاده ای که مردم این شهرستان دوسویه مبتلا به آن شده اند، عدم تمایل متخصصان پزشکی و شاید صنعتی، مدرسان، سرمایه گزاران و غیره برای رفت و آمد در جاده های مرگبار و حتی عدم تمایل دانشجویان در شهری که چنین جاده هایی دارد، آمار بیکاری روبه افزایش در سطح شهرستان بواسطه نبود بازارکار ، مهاجرت گسترده مردم به شهرهای همجوار و پایتخت بلحاظ در بن بست ماندن شهرستان ناچیزترین اثرات دوری اتوبان از میانه را می توان نام برد. عبور خودروهای سنگین باری در طول سال به لحاظ امکان 24 ساعته تردد بدون ساعات طولانی مسدود بودن و مسیر هموار انتخابی ایده آل است که دود این انتخاب بر چشم خودروهای سواری با وقوع تصادفات خونبار می رود.
بزرگراه میانه-سرچم در کما
شاید بتوان گفت چهاربانده شدن مسیر میانه به سرچم و امکان اتصال مطمئن و سریع به شبکه راه سراسری از جمله راه برون رفت از این بحران باشد. مسیری که موضوع تعریض آن از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری از سال 1385 آغاز شده و بر طبق نظر معاون وقت امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در سال 1389 بهره برداری آن تا سه سال آینده یعنی سال 92 امکان می پذیرفت، ولیکن هم اکنون بعد از قریب به 10 سال از آغاز پروژه با 30 % در صد پیشرفت فیزیکی به کندی پیش می رود.
خاکسار رئیس اداره راه و شهرسازی میانه در این باره گفت: ((بودجه تخصیص یافته به این پروژه 1 میلیارد و 90 میلیون تومان در سال 94 و 940 میلیون تومان تاکنون در سال 95 بوده است که 3 میلیاردتومان نیز به پیمانکار بدهکاریم. مشکل اصلی عدم تامین اعتبارکافی به این پروژه ملی است که با وجود توانمندی پیمانکار و دستگاه مجری پیشرفت خوبی حاصل نشده است. ))
نمایندگان وقت مردم میانه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی پس از پیگیری هایی در خصوص تامین اعتبار پروژه احداث بزرگراه میانه – سرچم، در جلسه شورای برنامه ریزی استان مبلغ 14 میلیارد ریال از محل اعتبارات بند الف تبصره ۲۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مازاد بر سقف شهرستان میانه تصویب و به این پروژه اختصاص دادند. اما بر طبق اظهارات حسینی نماینده دوره نهم مردم میانه از مبلغ تصویب شده اعتباری به پروژه تزریق نشده و دولت قادر به پرداخت این مبلغ نیست. حال باتوجه به ميزان اعتبار كلي مصوب برای طرح یعنی 700 ميليارد ريال، چه مقدار از آن تامین شده است؟
و اما سخن آخر
جناب آقای جبارزاده استاندار محترم آذربایجان شرقی ، مقصود راقم این سطور ورود به مبحث عمرانی جاده های بحرانی شهرستان میانه نبوده و نیست. بلکه تلنگری باشد مبنی بر اینکه هزینه های تخصیص نیافته جهت ساخت و ایمن سازی این جاده ها را مردم میانه و هموطنانمان بواسطه کشته ، زخمی شدن و خسارت مالی وارده در این مسیرها می پردازند و اینکه جاده های مرگ میانه را دریابید. شایان ذکر است اگر هر سال مبلغ 1 میلیارد تومان بودجه تنها به یکی از پروژه ها (میانه-سرچم) اختصاص یابد، شاید و شاید شاهد بهره برداری از آن پس از 37 سال بعد و حتی بیشتر باشیم.
و در پایان تنها توجه خاص و عاجل مسئولان به میانه شاید بتواند اندکی گرد و غبار بی مهری را از ویترین آذربایجان شرقی بزدارید.
....................................
نگارنده: رامین مهاجری