کد خبر: ۱۳۰۰۳۳
۱۰۶۶ بازدید
۲۹ دیدگاه (۲۱ تایید شده)

پیرو انتشار مطلب اخیر صدای میانه در خصوص پل روگذر؛

هدف از ساخت این پل توسط شهرداری میانه چه بود؟ (دکتر محمدصادق نائبی))

۱۴۰۲/۳/۲۴
۱۲:۴۱

 

تکمیلی / پیرو انتشار مطلب اخیر صدای میانه در خصوص پل روگذر اخیرا" مقاله ای مهم و درخور توجه در خصوص احداث پل روگذر میانه توسط جناب آقای دکتر محمد صادق نائبی مدیر محترم و اندیشمند صدای میانه منتشر شد که با بازتاب خبری بسیار بالایی مواجه گشت. انتشار این مطلب با بیان دیدگاه ها و نظرات کارشناسی اساتیدی همچون دکتر امین محمدی (کارشناس ترافیک)، دکتر صادق واعظی (کارشناس سازه) و... نیز همراه بود. (لینک مطلب)

در خصوص این مقاله مهم و اهمیت موضوع، ذکر موارد زیر خالی از لطف نیست.

1- مطابق با نظرات کارشناسان و اهل فن، ساخت تقاطع های غیر هم سطح (پل های روگذر و زیرگذر) نیازمند صرف هزینه های بسیار بالایی است و صرف این هزینه ها برای احداث تقاطع های غیر هم سطح جز در موارد ضروری و اجتناب ناپذیر قابل توجیه نیست که تراکم بالای ترافیکی و یا بالا بودن تعداد تصادفات تقاطع از جمله موارد ضروری و اجتناب ناپذیر به شمار می آید. یک بررسی ساده میدانی و رجوع به آمار و اطلاعات گذشته حاوی این نکته بود که در میدان مورد بحث نه تراکم ترافیکی شدید بود و نه تصادفات قابل توجه بود و این یعنی اصلا" در مکان فوق، احداث پل روگذر کار کاملا" عبث و بی فایده ای بود. وضعیت فعلی میدان هم گویای همین واقعیت تلخ است، چرا که علی رغم وجود پل روگذر همه حرکات میدان کمی فی السابق به قوت خود همچنان باقی است!!

2- در قیمت تمام شده پل روگذر اختلاف نظر وجود دارد. این رقم چه 380 میلیارد ریال باشد، چه 700 میلیارد ریال، باز رقم قابل توجهی است که صرف آن برای یک پروژه غیر ضروری در مکان نامناسب به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. کاملا" پر واضح است که با همین مبالغ میشد برای تکمیل کمربندی های جنوبی و شمالی شهر، احداث پارکینگ های طبقاتی در مناطق پر تراکم ترافیکی، احیاء پارک جنگلی و... اقدام نمود که متاسفانه با یک مراجعه ساده به کارشناسان و اهل فن مساله قابل حل بود.

3- مطابق با بندهای 1 و 2 هدررفت سرمایه در پروژه مذکور کاملاً مشهود است. حال سوال اصلی و اساسی این است که چرا در شهر ما باید هزینه های صدها میلیاردی صرف یک پروژه ای شود که وجودش از اساس غلط و محل تردیدهای جدی است.

پاسخ بسیار ساده ولی در خور توجه است. وقتی عمده مدیران شهری ما بالاخص اعضاء شورای شهر صرفاً بر اساس آرای طایفه ای و قومی قبیله ای و نه بر اساس دانش و تخصص انتخاب می شوند، نتیجه این می شود که افرادی در خصوص پروژه های کلان شهری تصمیم می گیرند که کلا" با مفاهیم مدیریت نوین شهری بیگانه اند. این معیار که هر روستا و طایفه حتما" باید یک یا دو عضو راهی شورای شهر کند، معیار پوچ و نادرستی است و به این می ماند که انگار یک بیمار برای معالجه اش از بین ده ها پزشک حاذق و توانمند به یک فرد عامی ناتوان صرفا به این دلیل که از یک طایفه یا روستا هستند، معالجه نماید!! پس لازم است به خود آییم و قبل از همه خودمان و انتخاب هایمان را شماتت کنیم و به این باور برسیم که علت العلل این هدر رفت سرمایه ها و عقب ماندگی ها در حوزه های مختلف شهری عدم انتخاب های صحیح و به جا اعضاء شورای شهر است که این اعضا تعیین کننده شهردار نیز هستند.

در پایان از همه دلسوزان و دغدغه مندان استدعا دارم، با اعلام نظرات مفید و سازنده در قامت یک مطالبه گر واقعی و منطقی، زمینه ساز پیشرفت و تعالی همه جانبه در شهر و میهن عزیزمان باشیم.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۲/۳/۲۵ ۲۳:۱۰

آقای چهره هم وقت نداره که بره عکس بگیره . نینیخ گورسن ؟
آقای چهره زحمته دیگه یه وقت بزا یا از مسِولین صدای میانه یه عکاس بفرستن به محل مورد نظر
با تشکر

۰۲/۳/۲۵ ۲۱:۵۶

حداقل یکی تو این شهر یه کاری کرد هرچند خوب بد درست غلط برنامه ریزی شد کار انجام گرفت
مگه این شهر دلسوز داره که کار بکنن اونم هدفمند!!!!

۰۲/۳/۲۵ ۲۱:۰۸

خوب شد فهمیدیم میانه هم آدم های باسوادی دارند که نظرات سازنده تخریب می دهند
من شهردار باشم توی میانه پروژه بزرگ اجرا نمی کنم چون میانه ای ها لایقش نیستند

۰۲/۳/۲۵ ۱۸:۳۹

بله متاسفانه اینجوریه
من خودم ساکن همین مجتمع هستم و یه عادت بدی شده همه ساکنیین زباله هاشونو میبرن اونجا.
اگه اقای چهره زحمت بکشن و عکسی تهیه بکنن شاید مسئولین شهرداری زحمت بکشن و یک سطل زباله ای اونجا فرار بدن تا اینهمه واحد مسکونی جایی برای زباله داشته باشه

۰۲/۳/۲۵ ۱۰:۵۶

اگر میانه را دوست دارید یه متن هم درباره جاده های کشتارگاه بگذارید وگرنه مردم فکر می کنند به دنبال پیدا کردن اسم و رسم برای خودتون هستید.

۰۲/۳/۲۵ ۰۸:۱۸

کلا" مردم عجیب و غریبی هستیم ما . زمانی که پل ساخته نشده بود می گفتیم چرا تبریز و مراغه و بناب زیرگذر و روگذر دارند و ما نداریم ؟ حالا که ساخته شده میگیم اضافی بوده !!!

۰۲/۳/۲۵ ۰۸:۱۶

در فصل زمستان و یخبندان چندین تصادف شدید روی پل صورت گرفته
علت اصلی آن شیب و پیچ زیاد و به تبع آن عدم دید و تسلط راننده و اصلی از آن ها نبود سیستم گرمایش از کف که بعلت داشتن ارتفاع از زمین و وجود فضای باز زیر پل ، با کمترین کاهش دما و بارندگی ، یخ می زند
از جابجایی جدول های وسط پل همه چی معلومه
در فصل زمستان سال قبل چند روز پل به همین دلیل بسته شد و به بهانه واهی (اعتراض شهروندان) دوباره باز شد و ...

۰۲/۳/۲۵ ۰۸:۱۴

به جای احداث پل ، با هزینه کمتر می توانستند هر دو زیرگذر شهرک امام را بصورت رفت و برگشت تعریض کرده و پل های هوایی عابر پیاده را برقی نمایند

۰۲/۳/۲۴ ۲۰:۵۲

باسلام
تشکر میکنم از اقای نایبی که هم امکانی ایجاد کردند برای تبادل نظرات عموم مردم و هم به اخبار و مطالب مهم شهرمون دست رسی اسانی داریم.
درمورد پل بنظر بنده واقعا نیاز بود امااا اولویت های مهمتری بودند که باید اجرا میشدند و نشدند .متاسفانه در هیچ یک از کارا اولویت بندی نداریم چون مدیریت ضعیفه .بعد از مدیریت نظارت هم ضعیفه
هیچ یک از مهره های اصلی سر جاشون نیستند چون باند بازی و مدرکی گرفتن که هیچ تخصصی ندارند .
جناب نایبی یک مثال خوبی زدند در مطالبشون که واقعا جای تعجبه در این شهرستان ویژه کمبود سطل زباله داریییبم اما میاییم پل میزنیم با این هزینه زیاد
کمبود خدمات شهری داریم ولی میاییم پل میزنیم و هزینه اضافه میکنیم
یک نمونه هم من به مطالبتون اضافه کنم و امید وارم اقای نایبی یا اقای چهره که هم خبرنگار هستند و هم عکااس برن و بازدیدی داشته باشن و عکسی بگیرن و نشر دهند تا اوضاع شهر ویژه میانه بیشتر دیده بشه
زیر برج میلاد واقع در تقاطع فرهنگیان که خانه بازی کودکان قرار داره چندین بار که فرزندانم رو اونجا بردم وقتی برگشتم دیدم ساکنیین این واحد مسکونی به دلیل نبود سطل زباله تمام زباله های خودشون رو در وسط جدول که فضای سبز و محل تردد عابر پیاده هست میندازن و حتی کوچه بنبست بغلیش که اهالی اون منطقه میدونن چه کسانی ساکن هستند اونجا به دلیل نبود سطل زباله که یک امر ساده و وظیفه شهرداری هست کل فضای سبز و محل عابر رو به بدترین شکل ممکن خراب و با بوی بد زباله کل خیابون رو معطر میکنن.
از همین جا از جناب چهره خواهشمندم که شب برای گرفتن عکس و نشر ان اقدام کند تا مشکلات شهری دیده بشه.
دیدگاه های بقیه دوستان هم مورد احترامه اما موضوعی که قابل توجه بود سکوت و عدم ارائه طرح و نظر و حتی شرط گذاشتن برای ارائه نظر و طرح که در صورت انتخاب به سمت شورا بود که واقعا جای تاسف داره
اینهمه هزینه برای تحصیل و گرفتن مدرک بشه و اقای محمدی برای اظهار نظر و طرح شرطی بیان کنه برای خود من قابل قبول نیست.وظیفه شرعی و ملی خودشون هست که برای کشور و شهرشون اقدامات لازم رو انجام بندن
وقتی نظر علمی و فنی در میان نباشه نتیجش میشه میدان نماز که هر راننده ای به اونجا میرسه اعصابش خورد میشه.

۰۲/۳/۲۴ ۱۹:۰۷

بهتره الان تمرکز رو بزارن رو حذف قطار میانه تهران وبلعکس که واقعا مردم دارن اذیت میشن...

۰۲/۳/۲۴ ۱۹:۰۴

سلام خدمت همشهریان فهیم وعزیز
نمیدونم هدف از مانور روی این پروژه چیه؟؟؟؟!!!
ولی میتونن از این به بعد تو پروژه های در دست احداث به عنوان دلسوز شهر با مسئولین همکاری داشته باشن وبا دلایل محکم وقوی مانع شروع چنین پروژه هایی بشن....البته آقایان محترم که با صراحت از ریز پروژها اطلاعات میدن از طرحهای روی کاغذ هم صددرصد...این بهتر نیست.

۰۲/۳/۲۴ ۱۸:۴۰

میانه شهر آزمون و خطاست و این سیاست آزمون و خطا هزینه زیادی را هم به مردم و هم بودجه شهرداری تحمیل میکنه. مثلا میدان نماز یکی از مثال های بارز آن است. قبلا در میدان نماز فلکه کوچکی بود و مشکل چندانی وجود نداشت. با هزینه زیاد این میدان حذف و چراغ راهنمایی جایگزین آن شد و نتیجه ای جز ترافیک زیاد نداشت. الان در همین میدان چراغ حذف شده و ماحصل آن سردرگمی رانندگان است. مثال دیگر بلوار زینبیه است. در این بلوار، زیر ساخت لاینی که در زمان طاغوت احداث شده مشکلی ندارد ولی زیر ساخت لاین بعدی که بعد از انقلاب ایجاد شده، پستی بلندی زیادی دارد که باید تخریب و مجددا احداث شود. این نشانگر مدیریت ضعیف شهری است. مثال سوم سیاست ترافیک شهری است که هر چند وقت یک بار عوض میشه و با تغییر مسیرهای ترافیک و نصب تابلوهای یک طرفه و عبور ممنوع، جریمه های زیادی به رانندگان تحمیل می شود. میانه ای ها باید هر روز در حین رانندگی در شهر، حواسشان به در و دیوارهای خیابانها باشد، چون در غیر این صورت مبلغی از درآمد ماهانه شان را به جریمه های راهنمایی و رانندگی اختصاص دهند. چون همان طوری که عرض کردم، سیاست ترافیک شهری میانه هر لحظه امکان داد تغییر کند و با نصب چند تا تابلو، رانندگان غافلگیر شوند. مثال های زیادی از این شیر خط انداختن در مدیریت شهری وجود دارد که خوانندگان این متن می توانند عرایض بنده را تکمیل کنند.

۰۲/۳/۲۴ ۱۸:۳۴

امیدواریم آقای دادستان ،شهردار،شورای شهر،راه وترابری،راهنمایی ورانندگی این پیشنهاد را لااقل بخوانندبیشتر مناطق نه رو گذر میخواهند نه زیر گذر ،بیشتر شهرهای کشورمان با این وضعیت اقتصادی سختی که در کشورمان است دست به ابتکار و خلاقیت زدند،بعنوان مثال ،برای ایجاد تردد وسایل نقلیه وعابر پیاده در شرایطی مثل جاده ترانزیت زینبیه چنین اقدام کردند،مثال در ورودی وخروجی شهرک شهید بهشتی خیابان بیمارستان خاتم الانبیا و رجایی ومدنی و
اسلام آباد برای وسایل نقلیه دویست متر پایین و بالاتر ورودی وخروجی دور برگردان عریض با چراغ راهنما وخط جدا کننده ایجاد شده،وبرای عبور عابر پیاده در ورودی وخروجی جمعابه فاصله صد متر ،سرعت گیر اول بصورت میخی به فاصله سی متراز همدیگر برای هشدار به راننده، بعد از آن سرعت گیردوم به ارتفاع بیست سانتی متر و به فاصله ی سی متر برای کاهش سرعت به 30کیلومترایجاد،وسرعت گیر سوم بصورت میخی پلاستیکی و سرعت گیر بتنی قوسی به فاصله سی متر برای ثبات سرعت خودرودر 30کیلومتر،در آخر سرعت گیر باعرض سه متر که عابر از روی سرعت گیر عبور می کند و به آنطرف جاده می‌رسد البته با تابلوی محل عبور عابر پیاده، مقدار سرعت و چراغ راهنمای خطر،
با این وضعیت اقتصادی نه نیازی به رو گذر ونه نیازی به زیر گذر آنچنانی نیست،هزینه به صرفه است ،مخاطرات تصادف کاهش،ترافیک سبک می گردد مصرف بنزین و آلودگی هوا کاهش و فاصله دور زدن کوتاه ،هزینه اش یک هزارم پل هوایی هم نمی شود دور برگردان های فعلی چنین رعایت استاندارد را ندارد فاصله طولانی از ورودی وخروجی شهرکهای بین جاده ای است

۰۲/۳/۲۴ ۱۷:۴۷

نتیجه میشه همین که قیمت ها در اندیشه نجومی رفاه صفر، بنگاه ها بی شمار

۰۲/۳/۲۴ ۱۷:۴۴

وقتی هرکسی از دانشگاه آزاد مدرک آبکی میگیره ادعا داره متخصصه، نتیجه میشه همین والا با هزینه ای کم حداقل همون مسیل های قدیمی را که بعنوان زیر گذر استفاده میشه رو دو بانده میکردند کافی بود ضمنا اون افردی که بانی شهرک اندیشه بودن اگر کار بلد بودند قبل از ساخت باید به فکر مسیر عبورش نیز بودند که این افتضاح بار نیاد

۰۲/۳/۲۴ ۱۷:۱۵

آقای چهره شما که الان عکاس و روابط عمومی یکی از نماینده محترم هستید چرا این سوال را می‌پرسید، شرکت نماینده در افتتاح پل نوعی مشروعیت دادن بکار شورا و شهرداری است... از طرفی با طرح ایراد به ذات روستایی بودن عده ای از شوراها مخالفم چون ذات دموکراسی کثرت در بر دارد و مرکز شهرستان عمده مردمش از روستاها آمده اند همانطور که الان پایتخت و مراکز استانها از شهرستانها رفته اند و در انتخابات و مسئولیت‌های مختلف شرکت کرده و مسولیت دارند. از طرفی شهروندان آزادانه می‌توانستند و می‌توانند هر متخصص و شهری زاده دیگری را انتخاب کنند ولی نشد ... همه محترم هستند و به شعور و انتخاب مردم و دموکراسی و قاعده و قانون بازی و انتخابات احترام بگذاریم.

۰۲/۳/۲۴ ۱۶:۲۹

اتفاقا برخی مسولین شهرداری سواد کافی دارن ولی صرف کارهای ساخت و ساز و غیره میکنن اونهم در جهت منافع شخصی ، به والله اگر قانون اجازه میداد اسم برخی افراد رو میاوردم با مشخصات ومختصات که چندین آپارتمان و باغ و ملک دارن که معلوم نیست حقوق شهرداری چقدره که میتونن همچین خریدایی رو بکنن

۰۲/۳/۲۴ ۱۶:۲۷

احسنت بر شما به نکات کاملا درست و بجایی اشاره کردین

۰۲/۳/۲۴ ۱۵:۵۵

ضمن تشکر از مثال بجایتان مهندس چهره شما باید ببینید آیا آن بیمار دسترسی به پزشک حاذق داشته یا نه که تصمیم گرفته پزشک معالج‌اش را با معیار قومی قبیله‌ای انتخاب کند؛ وقتی باهوش ترین دانش‌آموز کلاس پس سال‌ها درس خواندن و قبولی در کنکور پزشکی و گذراندن دانشگاه و تخصص و فلوشیپ و طرح آماده خدمت به همشهریانش می‌شود و قصد می‌کند مطب بزند ولی مثلا نظام پزشکی با معیارهای خودش اعلام می‌کند این فرد صلاحیت طبابت ندارد و در عوض صلاحیت تعدادی عطار و تزریقاتی را احراز می‌کند نباید به بیمار خرده بگیرید که چرا پیش آن فرد تحصیل کرده نرفتی و جان و مالت را بدست این آمپول‌زن هم ولایتی‌ات سپردی.

۰۲/۳/۲۴ ۱۵:۴۴

وقتی مسولین شهرداری و شورا سواد و دانش کافی ندارن، نتیجه همین میشه
اونا در حد شورای دهات هم نیستن
متاسفم

۰۲/۳/۲۴ ۱۴:۳۸

والا مشدی هم اگه میزاشتن سر این پروژه فکر کنم بهتر از این بود. برین ببینین مشدی با چهار کلاس سواد چه ساختمانهایی میسازه . ما هنوز موندیم تو روگذر و زیر گذر😃😃😃😃😃😂😂😂😄😄😄😄

اخبار روز