کد خبر: ۶۳۸۵۲
۱۴۶۹ بازدید
۱۵ دیدگاه (۱۵ تایید شده)

شنیدن سوت قطار در استان اردبیل به یک رویا تبدیل شده است/وعده رئیس جمهور محقق نشده است

۱۳۹۵/۶/۷
۱۴:۱۴

شنیدن سوت قطار در استان اردبیل به یک رویا تبدیل شده است و مردم دیار سبلان همچنان در انتظار ایجاد راه ریلی در اردبیل به سر می‌برند.

راه آهن

به گزارش صدای میانه به نقل از تسنیم از اردبیل، یکی از مطالبات اصلی مردم اردبیل از دیرباز تا به اکنون احداث راه‌آهن اردبیل-میانه است که متاسفانه شنیدن سوت قطار در این استان به یک رویا مبدل گردیده و مردم منطقه همچنان در چشم انتظاری به سر می‌برند.

پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه که از چندین سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز و توسط مسئولان مربوطه وعده راه‌اندازی داده شده بود هم اکنون متاسفانه هنوز هیچ گونه اقدام اساسی در مورد پروژه راه‌آهن اردبیل انجام نشده است.

احداث راه‌آهن اردبیل-میانه با چنان تب و تابی توسط مسئولان استان اردبیل و کشور آغاز شد که انتظار می‌رفت این پروژه در مدت زمان کمتر از 4 سال به بهره‌برداری برسد ولی هم‌اکنون این پروژه بسیار مهم چنان به بن‌بست برخورده است که هرکس به نوبه خود حرف‌های زیادی در مورد این پروژه ماجراساز می‌زنند.

این روزها بحث محافل جلسات و دورهمی‌ها و نیز هم اندیشی‌های مردم استان اردبیل به راه‌آهن در رکود مانده این استان اختصاص دارد و هرکدام از مسئولان نیز با وعده های خود از احداث راه‌آهن اردبیل خبر می‌دهند ولی مردم منطقه در عمل چیزی ندیده‌اند و این پروژه همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

عدم اختصاص اعتبار به راه‌آهن اردبیل-میانه تاسف‌بار است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص اعتبار ناچیز به راه‌آهن اردبیل افزود: این امر بسیار تاسف‌بار بوده و دولت در زمینه راه‌اندازی راه‌آهن اردبیل بی‌مهری به خرج داده است.

رضا کریمی با بیان اینکه در حال حاضر اختصاص اعتبار به راه‌آهن‌های سایر استان‌های کشور 30 برابر اردبیل بوده است، گفت: این امر نمود کامل بی‌عدالتی در جامعه کنونی است و چرا که مردم مرزنشین اردبیل باید این‌چنین در انتظار شنیدن سوت قطار به سر ببرند.

وی تصریح کرد: راه‌آهن اردبیل مهمترین مطالبه مردم این استان از دولت یازدهم است و دیگر کمتر از یک سال به پایان فعالیت دولت تدبیر و امید نمانده و نیاز است برای راه‌اندازی این پروژه مهم اهتمام جدی توسط دولت مردان انجام شود.

متاسفانه مسئولان کشوری و استانی نسبت به راه‌اندازی راه ریلی اردبیل قول مساعدی داده بودند ولی این پروژه چنان در سردرگمی فرو رفته است که نگرانی های بسیار زیادی را در بین مردم منطقه باعث شده است.

یکی از راهکارهای توسعه استان‌ها به ویژه استان اردبیل ایجاد راه ریلی است که استان اردبیل از این امر مهم بی بهره بوده و همچنان رنج بسیار زیادی را در این راستا متحمل است.

مردم استان اردبیل که در ولایتمداری، ایثار و شجاعت زبانزد عام وخاص هستند با صیانت از مرزوبوم کشورمان خواسته‌ای ناچیز از دولت یازدهم دارند و آن هم تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل است که چند سالی است در رکود به سر می برد و نیاز است این امر هرچه زودتر از بلاتکلیفی خارج گردد.

وعده رئیس جمهور در مورد ایجاد راه‌آهن اردبیل محقق نشده است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور در سفر خود به اردبیل قول راه‌اندازی راه‌آهن اردبیل-میانه را داده بود که متاسفانه این وعده رئیس جمهور در اردبیل عملی نشده و دلسردی هزاران اردبیلی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه راه‌ آهن اردبیل مهم‌ترین راهکار برای توسعه استان اردبیل است، افزود: در این زمینه مردم دیگر از وعده‌های دروغین خسته شده و دولت یازدهم موظف است هرچه زودتر مردم منطقه را از این بلاتکلیفی خارج کند.

به راستی که ایجاد راه‌آهن اردبیل-میانه مهمترین مطالبه تک تک مردم استان اردبیل از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال و پیرمردان این دیار دارالارشاد بوده و همگان به نوعی انتظار شنیدن صدای سوت قطار را می‌کشند که با این وضعیت شنیدن این صدا به یک حسرت و رویا تبدیل شده است.

چرا بسیاری از استان‌های کشور از پروژه راه‌آهن برخوردار شده‌اند ولی استان محروم و مرزی اردبیل که همواره در صحنه‌های حساس و ملی کشور پیشگام بوده و نقش ارزنده‌ای در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی داشته است از نعمت راه ریلی و حمل و نقل بی نصیب مانده است؟

در حالی که استان اردبیل ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت دارد  می‌تواند با راه‌اندازی راه حمل و نقل ریلی گام بزرگی در توسعه صادرات این محصضولات از طریق راه‌آهن داشت و هم‌اکنون این امر به یک آرزو تبدیل شده است.

وزیر راه استیضاح می‌شود

محمد فیضی دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کم‌کاری‌های زیادی در مورد راه‌اندازی راه‌آهن اردبیل-میانه صورت گرفته است و نمایندگان و مجلس برای محقق نشدن وعده‌های خود در مورد این پروژه عظیم وزیر راه را استیضاح می‌کنند چرا که باید آقای آخوندی نسبت به عدم راه‌اندازی این مگاپروژه استان اردبیل پاسخگو باشد.

وی اظهار کرد: مردم اردبیل این روزها مطالبه‌ای به حق از نمایندگان خود در مجلس دارند و این مطالبه مهم راه‌اندازی خط ریلی است که نمایندگان تحت فشار زیادی در این راستا بوده و باید حق مردم اردبیل در این مورد هرچه زودتر ادا شود.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اردبیل به جدیت پیگیر عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل هستند که راه‌اندازی این طرح عظیم نیازمند تخصیص اعتبارات کلان بوده و باید دولت یازدهم این اعتبارات را از بخش های مختلف تامین کند.

به راستی که پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه فرصتی بزرگ برای توسعه استان اردبیل بوده و در این زمینه نیاز است مسئولان کشوری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا این پروژه عظیم ریلی هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی راه‌آهن اردبیل-میانه می‌تواند استان اردبیل را علاوه بر متصل کردن به استان‌های همجوار خود به سایر کشورهای همسایه نیز وصل کند که این امر نیز در نوبه خود می‌تواند گام بزرگی برای توسعه و پیشرفت استان اردبیل باشد و ارتباطات تجاری و بین‌المللی اردبیل را تقویت کند.

احداث پروژه راه‌آهن اردبیل توسط دولت پیگیری می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان وزیر معین در مورد پیگیر بودن پروژه‌های اردبیل انتخاب شده است از بررسی جدی پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه خبر داد و افزود: در این زمینه با شخص رئیس جمهور جلسه‌ای برگزار می‌شود تا بتوانیم این پروژه را هرچه زودتر در اردبیل عملی کنیم.

علی جنتی تصریح کرد: هم‌اکنون پروژه راه‌آهن اردبیل به مطالبه جدی و به حق تک تک مردم استان اردبیل تبدیل شده است و این امر کار دولت یازدهم را بسیار سخت کرده و رئیس جمهور هم در سفر به اردبیل قول راه‌اندزای این مگاپروژه را داده که ما در آینده نزدیک جلسه‌ای اساسی با رئیس جمهور و آقای نوبخت انجام خواهیم داد تا بتوانیم روند اجرای این پروژه را بررسی کرده و تسهیل بخشیم.

وی بیان کرد: راه‌اندازی پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه نیازمند اعتبارات کلان بوده که باید دولت از بخش‌های مختلف این اعتبارات را تامین کرده و مردم استان اردبیل را از دغدغه و نگرانی برهاند.

راه‌آهن اردبیل مهمترین مطالبه مردم است

آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: راه‌اندازی پروژه راه‌آهن اردبیل –میانه مهمترین مطالبه مردم اردبیل است و دولت باید هرچه زودتر به راه‌اندازی این پروژه اهتمام بورزد.

وی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های کشور از نعمت راه‌آهن برخوردار شده‌اند، گفت: استان اردبیل باوجود مرزی بودن از این پروژه مهم محروم مانده و نیاز است دولت به وعده‌های خود در مورد راه‌اندازی پروژه راه‌آهن اردبیل عمل کند.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی پروژه راه‌آهن اردبیل می‌تواند استان اردبیل را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد و این امر برای منطقه مزایای زیادی را در بخش های اقتصادی و اشتغال خواهد داشت که باید اقدامات عملی در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل توسط مسئولان کشوری در مورد این مگاپروژه اردبیل انجام شود.

دیگر شنیدن سوت قطار در اردبیل به یک آرزو و رویا تبدیل شده است و مردم اردبیل محقق شدن این امر را باتوجه به وعده‌های محقق نشده مسئولان بعید دانسته و همچنان در انتظار هستند و این مشکل نگرانی و دغدغه اصلی مردم است و پرسش هزاران اردبیلی از دولت یازدهم این است که آیا سوت قطار در اردبیل به صدا در‌می‌آید؟

ریل گذاری راه‌آهن اردبیل میانه بصورت نادرست انجام شده است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این خصوص تصریح کرد: راه‌آهن میانه- اردبیل با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی در اواخر سال 1389 تحویل وزارت تازه تاسیس راه‌و‌شهرسازی شد که پس از آن با بودجه ای معادل 1391 میلیارد ریال و با 23 درصد پیشرفت فیزیکی، در مجموع با 53 درصد پیشرفت تحویل دولت شد.

علی نورزاد تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم به دلیل محدودیت منابع بودجه، 766 میلیارد ریال (رقمی معادل نصف بودجه سال های 1391 و 1392) به این پروژه اختصاص یافته است و تاکنون شاهد 12 درصد پیشرفت فیزیکی در این محور بوده‌ایم.

وی بخش اعظم عملیات اجرایی در دوسال اخیر را متمرکز بر حفظ و نگهداری اقدامات انجام شده شامل تحکیم و تثبیت تونل‌های حفاری شده و تکمیل پل‌های بزرگ و تثبیت و نگهداری ترانشه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: انجام این نوع عملیات در پروژه های راهسازی ضروری است و علی رغم صعوبت و زمانبر بودن، دارای وزن عملیاتی بالایی نبوده و در نتیجه تاثیر زیادی در روند افزایش پیشرفت فیزیکی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این پیچیدگی‌های فنی و اجرایی مسیر مورد نظر با مشخصات زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی خاص، مشکلات متعددی را در مراحل مختلف اجرای عملیات زیرسازی قطعات مزبور ایجاد کرده که عمدتاً ناشی از ضعف مطالعات و طراحی‌های اولیه و نیز عدم استمرار عملیات اجرایی بوده است.

نورزاد با بیان اینکه در دولت قبل تنها 400 متر ریل گذاری در این خط ریلی انجام شد، گفت: این ریل گذاری در محدوده شهرستان اردبیل به اجرا در آمده بود که با توجه به اینکه بایست هرگونه بهره برداری از این طرح ریلی از سمت شبکه ریلی موجود کشور و مبدا طرح یعنی شهرستان میانه صورت می پذیرفت، عملا به لحاظ فنی نادرست و به همین دلیل متوقف شد.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی اظهار کرد: علیرغم بررسی‌های فنی و کارشناسی گسترده صورت گرفته طی ماه‌های اخیر، با توجه به ضعف مطالعات میدانی و طراحی‌های انجام شده در ابتدای طرح، خصوصاٌ در زمینه‌ مطالعات زمین شناسی، ژئوتکنیک، هیدرولیک و هیدرولوژی، لازم است این مطالعات و بررسی‌ها ادامه یافته و همزمان با پیگیری و تلاش برای تامین منابع مالی و اعتباری مورد نیاز این طرح به عنوان یکی از طرح‌های نسبتاً پر هزینه و حجیم زیرساخت‌های حمل و نقل کشور عملیات اجرایی در آن نیز با جدیت و پشتکار تلاشگران عرصه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور ادامه یابد.

گزارش از اکبر رزمی

 
کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۶/۸ ۰۰:۳۶

واسه نمایندگان میانه جای تاسف داره.واقعا دیگه شورشو در آوردن از اون استیضاح شهردار بگیر تا به سرانجام نرسیدن این پروژه ها.واقعا متاسفام برای مسولان شهر میانه

۹۵/۶/۷ ۲۳:۵۹

جالب اینجاست که شرکت کندوان پارس که تازه قطعه ۲ ب همین پروژه رو برنده شدن اجازه استخدام هیچ یک از پرسنل قبلی این پروژه مورد پیمان شرکت حران راه بود را نمیدهن.رییس کارگاه میگه از شرکت ساخت و توسعه نامه دادن که از کارگران شرکت حران راه بکار نگیریم.

۹۵/۶/۷ ۲۳:۵۶

جالب اینجاست که شرکت کندوان پارس که تازه قطعه ۲ب همین پروژه را برنده شده اند هیچ کدام از پرسنل شرکت حران راه را استخدام نکردن رییس کارگاه میگه از شرکت ساخت و توسعه نامه داریم هیچ کدام از پرسنل قطعه ۲ب شرکت حران راه بکار نگیریم.
واقعا متاسفام برای عوامل اداره کار فرمانداری و نمایندگان .

۹۵/۶/۷ ۲۳:۳۳

بسیارخوشحال شدم ازشنیدن پیگیری های جدی نمایندگان استان اردبیل که باتلاش به دنبال به اتمام رسیدن این پروژه عظیم هستند واقعا دست مریزاد وخسته نباشید.
ولی چرا نمایندگان میانه تکانی نمیخورند این خودجای سوال دارد؟
اقایان فرمندوشیویاری کجاییدپس لطفا ان وعده هایی که قبل ازانتخابات داده بودیدراپیگیری کنید به قول خودمان یاغماسوزدا حداقل بیرگورولیین.
انشاالله به امیدفعالیت وپیگیری نمایندگان میانه ازمطالبات مردم وحق انان

۹۵/۶/۷ ۲۲:۰۹

این مسیر طبق تحقیقات بنده در تئوری سرعت 160 است و در واقعیت بعلت نقاط کوهستانی در بعظی نقاط امکان سیر بالاتر از 120 نیست همچنین در بعضی ایستگاه ها توقف دارد و عملا در دو ساعت و نیم مسیر میپیماید لذا نباید انتظار داشت در افتتاح این خط در اوایل با سرعت 160 رفت لزوم هوشمند سازی و سیگنالیزه کردن و بلاک بندی هست حال برای اردبیل فعلا سرعت مهم نیست مهم افتتاح ان هست بعدا میتوان انرا ارتقا داد حال مهم پیگیری اتمام ساخت ان هست و اهمیت دارد

۹۵/۶/۷ ۱۸:۳۳

ای کاش این پروژه از طرف نمایندگان میانه هم مورد پیگیری قرار گیرد.

۹۵/۶/۷ ۱۷:۱۹

اگر میخواهیم قطب ریلی کشور شویم باید میانه ای ها از اردبیل خمایت کنند علی الخصوص نمایندگان میانه چرا که باعث خواهد شد با افتتاح راه اهن ارومیه و اردبیل ترافیک خط میانه چند برابر شود و همچنین با این اوصاف خط اهن تهران میانه تبریز در الویت برقی شدن با سرعت 250 میشود .کم اینکه اگر راه اهن اردبیل استارا از سوی میانه ای ها پیگیری شود خط اهن جمهوری آذربایجان و قفقاز از طریق میانه به خط اهن اروپا و کشور ترکیه وصل میشوند و خط اهن رشت قزوین دور میخورد

۹۵/۶/۷ ۱۵:۳۲

مسیر راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 175 کیلومتر، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا" وارد منطقه کوهستانی می‌گردد. سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل‌اوزن ادامه مسیر می‌دهد. در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل - مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل می‌گردد.
در محور فوق 8 ایستگاه شامل 2 ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام‌های سبز و اردبیل و 3 ایستگاه مسافری درجه 2 به نام‌های فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و 3 ایستگاه بین راهی پیش‌بینی شده است.
این طرح علاوه براینکه باعث ایجاد یک سیستم حمل و نقل ریلی روان؛ ایمن و سریع جهت توسعه استان اردبیل می‌شود، موجب ارتباط با کشورهای واقع در اروپای شرقی از طریق جمهوری آذربایجان می‌گردد.
منبع : شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور

۹۵/۶/۷ ۱۵:۲۸

ضمن تقدیر وتشکر از نمایندگان اردبیل امیدواریم نمایندگان میانه هم توجه وپیگیر باشند

۹۵/۶/۷ ۱۵:۲۷

مسیر میانه تا اردبیل 180 کیلومتر است که با قطار های امروزی 2 ساعت طول می کشد تا مسافری از میانه عازم اردبیل یا بالعکس شوند واقعا چنین طرحی برای توسعه شهرستان میانه خیلی اهمیت دارد و بنظر من باید نمایندگان میانه - که متاسفانه در عرض 3 ماه هیچ حرکتی از ایشان ندیدیم- هم جدی باشند.
گاهی وقت ها آدم حسرت داشتن نمایندگان قبلی را می خورد.

۹۵/۶/۷ ۱۵:۲۳

ارتباط ریلی اردبیل - میانه قبل از اردبیل برای میانه مهم تر است

۹۵/۶/۷ ۱۵:۱۶

نمايندگان سايرجاها به فکراصلاح زيرساختهاشون هستن ولى نمايندگان ميانه پيگيرنيستن دوباربودجه سرچم ميانه کجارفته

۹۵/۶/۷ ۱۴:۴۲

ای کاش پروژه قطعه یک راه آهن میانه اردبیل شرکت حران راه از طرف نمایندگان شهرستان میانه هم پیگیری شود و دوباره ۳۰۰نفر پرسنل مشغول بکار شوند.ای کاش

۹۵/۶/۷ ۱۴:۳۴

علت اصلی به تاخیر افتادن پروژه خصومت عوامل شرکت ساخت و توسعه با پیمانکار پروژه شرکت حران راه میباشد.الان قطعه ۲ب که مورد پیمان شرکت حران راه بود مورد خلعیت ماده ۴۶شد و شرکت کندوان پارس که الان مجری این طرح شده از بالا دستور دارن که حتی یک نفر از پرسنل شرکت حران را استخدام نکنن.
بنده خدا مهندس حسینی خیلی تلاش کردن که این پروژه به اتمام برسه اما عوامل شرکت ساخت و توسعه از روی قرض ورزی با مردم شهرستان میانه نزاشتن.

۹۵/۶/۷ ۱۴:۲۵

علت اصلی به تاخیر افتادن پروژه راه آهن میانه اردبیل مهندس ... میباشد.چرا چون با مدیر عامل شرکت ... که پیمانکار قطعه ۵و۶ ازسمت اردبیل و قطعه۱و۲ب از سمت میانه میباشد از روی خصومت شخصی به تاخیر انداخته و هیچ گونه اعتبار برای این پروژه اختصاص ندادن. بعد علت بعدی هم انتخاب مسیر نادرست و بدون کارشناسی میباشد که باعث رانش ترانشه و تونلها میباشد‌ علت سوم هم به خاطر بالابودن بودن هزینه تونلها و پلهای خاص میباشد که متناسب با اعتبار تخصیص داده نشده . اگر مسولین بخان این پروژه تمام بشه در عرض یکسال پروژه آماده تحویل است اگر توجه کنن.

اخبار روز