اساسی ترین عامل برای ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق اهداف آموزشی معلم است اوست که می تواند حتی نقص کتابهای درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران کند دیدگاه معلم و فلسفه ای که به آن اعتقاد دارد در چگونگی کار او بسیار تاثیر گزار است چرا که باور دارد دو عامل در تحقق این امرموثر است یکی مسئولیتی است که معلم در برابر فرهنگ جامعه به عهده گرفته و دیگری وظیفه ای که در قبال دانش آموزان پذیرفته است که این دو وظیفه اغلب همزمان با یکدیگر انجام می شود و معلمان شهرمان در سالهای نه چندان دور با این وظایف بیگانه نبودند چرا که همیشه سعی می کردنددر امر تعلیم و تربیت علاقه به تدریس و توانایی ایجاد علاقه در شاگردان را به رخ بکشند لذا معرفی معلمان دلسوز و پر تلاش شهرمان برای نسلهای آینده دیارمان قطعا مفید و موثر خواهد بود.
آقای سیفعلی سلیمانی :
یکی از بزر گان و معلمان دلسوز و تلاشگر شهرمان که نامش همیشه در دلها زنده و جاودان خواهد ماند استاد سیفعلی سلیمانی است مردی که صداقت ، راستی و درستی وی همیشه زبانزد نه تنها دانش آموزان بلکه همشهریان عزیز میانه ای است . استاد سلیمانی در سال ۱۳۱۴ در میانه متولد شد وکلاس های اول ، دوم ،سوم و چهارم ابتدایی را در دبستان عصار پنجم را در دبستان شاپور و ششم را در دبستان قافلانکوه و سوم متوسط را در دبیرستان شاپور ادامه داده و پس از اخذ مدرک دیپلم از دانشسرای مقدماتی تبریز در سال ۱۳۳۴ به استخدام آموزش و پرورش درآمده و پس از ۶ سال تدریس با قبول شدن در دانشسرای عالی تهران موفق به اخذ مدرک زیست شناسی از این دانشسرای عالی شد و با بازگشت به میانه در دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرمان از جمله امام خمینی (شاپور سابق) فاطمیه (فرمانفرمائیان سابق ) به تدریس پرداخت . آقای سیفعلی سلیمانی قبل از انقلاب جزء اولین کسانی بود که به عنوان دبیر نمونه در کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت .استاد سلیمانی عشق و علاقه به تدریس را نخستین پیش نیاز هنر معلمی می دانست و تکیه کلامش این بود که تا کسی به کار تدریس علاقمند نباشد نمی تواند نمی تواند در موفقیت شاگردانش نائل آید. در اینجا اجازه می خواهم خاطره ای از این استاد زیست شناسی را برای تان بازگو کنم بنده دقیقا یادم می آید بعلت نبود دبیر در رشته های مختلف بویژه فیزیک و شیمی و ریاضی در زمان مدیریت استاد کریمیان قرار بر این شد که کلاس ششم طبیعی در دبیرستان شاپور میانه منحل شود اولین کسی که باشهامت سینه خود را سپر کرده و به استاد کریمیان پیشنهاد داد بنده حاضرم درس شیمی ، آقای هاشم زاده فیزیک و آقای صادق پور ریاضی را تدریس کرده و از انحلال این کلاس جلوگیری کنیم استاد سیفعلی سلیمانی بود بطوریکه با تدریس ۴ سال در س شیمی دانش آموزان رشته طبیعی این کلاس بالاترین درصد قبولی را در استان آذربایجان شرقی از آن خود کردند. و همین حرکت باعث شد درصد قبولی دانش آموزان میانه در کنکور سراسری در رشته پزشکی جزء بالاترین رتبه قرار گرفته و با شهرهای اردبیل ، تبریز و زنجان همسطح شود . استاد سلیمانی در سال ۱۳۶۶ پس از ۳۳ سال تدریس باز نشست در تهران سکنی گُزید و بعد از آن نیز ۱۵ سال در مدارس دولتی و غیر انتفاعی تهران به تدریس پرداخت .
آقای بهرام روحانی :
قبل از اینکه به خدمات ارزنده این معلم پر تلاش بپردازم لازم می دانم اشاره کنم آقای بهرام روحانی جزء خانواده های اصیل و با فرهنگ شهرمان بوده وصداقت ، شجاعت ، وفاداری ، راستگویی و ثبات در گفتارو داشتن شخصیت قوی و محکم یکی از ویژگیهای مهم این معلم بزرگ جغرافیاست. استاد روحانی در سال ۱۳۱۹ در میانه چشم به جهان گشود تحصیلات ابتدایی را در دبستان قافلانکوه و متوسطه را تا کلاس یازدهم در دبیرستان امام خمینی (شاپور) سابق و مدرک دیپلم را از دبیرستان دارالفنون تهران دریافت کردو در سال ۱۳۴۰ به استخدام آموزش پرورش درآمد و در دبستان های هاتف و بهزاد تبریز به تدریس پرداخت و یکسال بعد پس از قبولی در کنکور سراسری در رشته تاریخ و جغرافیای دانشگاه تبریز در سال ۱۳۵۴ با اخذ لیسانس از این دانشگاه فارغ التحصیل شد و در مدارس ناحیه ۲ تبریز به تدریس خود ادامه داد و از سوی مسئولان آموزش و پرورش چندین بار مورد تقدیر قرار گرفت . از آنجایی که استاد بهرام روحانی علاقه زیادی جهت خدمت به مردم زادگاهش در امر آموزش و پرورش داشت در سال ۱۳۴۸ با درخواست رئیس آموزش و پرورش وقت میانه و تشویق برادر بزرگوارشان آقای اکبر روحانی به میانه منتقل و به همراه خود جهت پیشرفت علم و دانش فرزندان همشهریش ۶ دبیر خوش ذوق و با استعداد از جمله آقایان لطفی پور ، مهیار ، فرهنگ فر ،بهجت و خسرو شاهی را به منظور تحول در آموزش و پرورش شهرمان با خودش به میانه آورد. وی با تدریس تا سال ۱۳۵۲ به عنوان دبیر نمونه کشوری انتخاب و به نشان فرهنگ مفتخر گردید . از آنجایی که مهارت های ارتباطی بین معلم و دانش آموز یک دارایی محسوب می شود استاد بهرام روحانی آنرا برای آموزش یک هدف ضروری می دانست وهمیشه به عنوان یک معلم دلسوز برخورد دوستانه با دانش آموزان را یکی از ویژگیهای مهم قلمداد می کرد چرا که معتقد بود برخورد دوستانه یک معلم ، اعتماد دانش آموزان را به همراه دارد استاد روحانی صبر را در آموزش یک فضیلت عنوان و به شاگردانش می فهماند که یک معلم صبور باید با محیط آموزشی سازگاری بیشتری داشته باشد تا بتواند الگوی مفید و موثری برای آیندگان باشد استاد بهرام روحانی رفتار و گفتار و اعمالش در کلاس همیشه با ثبات بوده و هر گز تحت تاثیر عواطف و هیجاناتش تصمیم گیری نمی کرد. آقای روحانی مسئولیت پذیری در امرتعلیم و تربیت را ضروری دانسته و بر این باور بود که معلمان باید سازمان دهندگان خوبی باشند زیرا معلمی سازمان یافته می تواند دانش آموزان را بهتر از آنچه که انتظار می رود آگاه ساخته و سطح یادگیری آنها را افزایش دهد . اقای بهرام روحانی در سال ۱۳۵۲ به عنوان مدیر مدرسه راهنمایی تحصیلی اروندرود منصوب شد و به کمک دبیران متعهد و زحمتکش این مدرسه جزء مدارس نمونه استان آذربایجان شرقی انتخاب شد استاد روحانی با توجه به لیاقت و شایستگی در همان سال به عنوان معاون آموزش و پرورش میانه منصوب شد و از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۸ مجددا به عنوان دبیر جغرافیا در دبیرستانهای میانه به تدریس پرداخت و در اواخر همان سال به تهران منتقل و در دبیرستان شهید بهشتی منطقه ۲ مشغول تدریس گردید بطوریکه ۴ سال متوالی از سوی رئیس منطقه مورد تقدیر قرار گرفت و با ۱۵ سال تدریس و معاونت در دبیرستانهای پیشگام و نور پس از پنجاه سال به خدمات فرهنگی خود پایان داد.
آقای قربانعلی وفائیان:
پدر ورزش میانه در سال ۱۳۱۸ در شهرشهرمان متولد شد دوران تحصیلی ابتدایی را در دبستان شاپور و متو سطه را در دبیرستان امام خمینی (شاپور سابق) ادامه داده و سپس در آزمون دانشسرای مقدماتی موفق و به شهر ستان تبریز عزیمت و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ دیپلم از این دانشسرا شد وی پس از استخدام در اداره آموزش پرورش شهر مان در روستای دشمن لو علاوه از تدریس نحوه آموزش ورزش در میانه راپایه گذاری کرد. آقای وفائیان در ادامه به ترتیب در روستاهای قر یب دوست ، زاویه و آچاچی به تدریس دروس و آموزش ورزش ادامه داد. یکی از مهمترین صفات ویژه این معلم عاشق ورزش استواری و ثبات عاطفی اوست و حُسن سلوک ، سازگاری ، توانایی به ایجاد رابطه با دانش آموزان ، همکاران ، مدیر ، مدرسه و والدین دانش آموزان با توجه به برخورداری از شخصیت والا از ویژگیهای بسیار مطلوب پدر ورزش میانه بود و از سوی دیگر بالا بودن میزان مقبولیت این دبیر زحمتکش در بین مردم بویژه ورزشکاران و دانش آموزان باعث شده است از بدو ورود وی به ورزش تا امروز بر شان ومنزلت حرفه و شخصیت او افزوده شود . منش پهلوانی آقای وفائیان باعث شده بود علاوه از الگو بودن طرز زندگی کردن در ورزشکاران را متجلی ساخته تا ریشه های اخلاقی لازم برای تندرستی و سلامتی ، نشاط، خرسندی و کارایی تجسم پیدا کند. استاد وفاییان در سال ۱۳۳۹ در رشته کشتی در استان آذربایجان شرقی به مقام قهرمانی دست یافته و به مسابقات کشتی قهرمانی کشور که در اصفهان بر گزار شد اعزام و تیم کشتی آذربایجان شرقی با حضور این مرد بزر گ به مقام دوم کشور دست یافت . پدر ورزش میانه پس از بازگشت از مسابقات قهرمانی کشور، به عنوان دبیر و مربی ورزشی ارزنده میانه فعالیت های ورزشی خود را رسما آغاز کرد و اولین رشته ورزشی شهرمان را که با جدیت و پشتکار هرچه تمامتر توانست در کشور به قهرمانی برساند دوچرخه سواری بود . استاد بی بدیل ورزش میانه در ادامه فعالیت های ورزشی خود به تدریج دیگر رشته های ورزشی از جمله وزنه برداری ، کشتی فر نگی ، هندبال،شطرنج و دو میدانی دختران را احیا کرده و موفق شد مقام اول را در ایران در رشته های فوق بدست آورد بطوریکه در دوچرخه سواری آقایان غلامحسین کوهی ، محمدعلی محمدی ، قدرت اله داودی ، افشار معماریان ، در رشته کشتی فرنگی آقایان سریری ، بازیار ، عزیزی ، برادران صالحی ، قدیمی، در رشته وزنه برداری آقایان امید بخش ، درکاله موفق به قهرمانی در کشور شدند. وی در ادامه که معاون فنی تربیت بدنی میانه را به عهده داشت روزانه ده ساعت در تمرین ورزشی آقایان و شش ساعت در تمرین ورزشی بانوان حضور مستمر داشت . استاد وفائیان ورزش شهرمان را آنچنان به اوج رسانده بود که دیگر برای قهرمانی استانی فکر نمی کرد بلکه تمرکزش بر ای دستیابی به قهرمانی کشور بود ، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استاد وفاییان با حکم مرحوم آقای گهر خانی مدیرکل تربیت بدنی وقت ریاست هیات وزنه برداری استان آذربایجان شرقی را به مدت سه سال عهده دار شد و در زمان ریاست آقای مهندس فایقی در فدراسیون وزنه برداری به عنوان سرپر ست تیم وزنه برداری ایران منصوب و با تلاشهای زیاد موفق شد در سال ۱۳۶۳ تیم وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران را در مسابقات آسیایی تبریز به قهرمانی آسیا بر ساند . ونوجوانان و جوانان نیز در مسابقات آسیایی خوش درخشیده و به مقام آسیایی دست یافتند و همین تلاشها باعث گردید بعلت حضور ورزشکاران میانه در مسابقات قهرمانی کشوری و بین المللی در زمان استاد وفاییان و مهندس فایقی میانه به عنوان پایتخت ورزشی و شهر قهرمان معرفی شود .
استاد وفاییان با توجه به تجربیات و سابقه چند دهه اش به مدت شانزده سال معاون مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ایران را عهده دار و در ارتقاء ورزش این دانشگاه و قهرمانی در مسابقات ورزشی داخلی و بین المللی نقش مهمی را ایفا کرد و اکنون علیرغم اینکه به درجه بازنشستگی نائل آمده است ولی همچنان با اراده قوی ورزشکاری خود با اداره تربیت بدنی شهرمان در زمینه فعالیت های ورزشی رابطه تنگاتنگ دارد.
آقای صدرالدین صدرایی
آقای صدرالدین صدرایی در سال ۱۳۱۱ در شهرستان میانه متولد شد دوران ابتدایی را در دبستان بحری و سه سال اول متوسط را در دبیرستان امام خمینی (شاپور سابق) به پایان رساند و پس از موفقیت در آزمون دانشسرای مقدماتی جهت ادامه تحصیل به تبریز رفت و پس از اخذ مدرک دیپلم از این دانشسرا در اداره آموزش و پرورش میانه استخدام و در چند دبستان ابتدایی به تدریس پرداخت ، از آنجایی که شهرمان از لحاظ کمبود دبیر در رشته های مختلف از جمله علوم اجتماعی حرف اول را می زد آقای صدرایی جزء اولین کسانی بود که در رشته علوم اجتماعی شامل تاریخ ، جغرافیا و مدنی آن زمان تبحر داشت و همین امر باعث شد وی به دبیرستان امام خمینی (شاپور) سابق منتقل و در این دبیرستان به تدریس دروس علوم اجتماعی بپردازد آقای صدرالدین صدرایی جزء اولین دبیرانی بود که دروس علوم اجتماعی را در دبیرستان شاپور تدریس می کرد. از ویژگهای مهم آقای صدرایی تعهد به موازین اخلاق حرفه ای و انسانی در قبال رشد و ارتقاءمخاطبان و شاگردانش بود وموفقیت یک معلم را در صبر و شکیبایی وی در انجام ماموریت حرفه ای خود و روحیه پرتلاش می دانست و معتقد بود معلم موفق نه تنها به مسئولیت های علمی و حرفه ای خود در مدرسه متعهد است بلکه به کنشگری و سوژگی در جامعه نیز اهتمام می ورزد و در مقابل مسائل جامعه بی تفاوت ، عافیت طلب و محافظه کار نیست و به سهم خود با ابزار هایی چون قلم و سخن قدرتمند ، به روشنگری ، آگاهی بخشی و ارائه طریق می پردازد. این معلم خوش اخلاق و خوش ذوق علاوه از اشراف کامل به رویدادها و اتفاقات آن زمان به دانش آموزانش می فهماند که وی به موفقیت آنان بیشتر اهمیت می دهد و به همین خاطر بود با دادن امکان خلاقیت به دانش آموزان با آنان دوست و مهربان بود و گفتار ، رفتار و نحوه برخورد خوبش جهت تاثیر گذاشتن در شادی و زندگی آینده شاگردانش یک الگوی مناسب و مثال زدنی بود یکی دیگر از ویژگیهای این معلم دلسوز، حفظ رابطه حسنه و سالم بین دانش آموز و معلم بود و همیشه کیفیت تدریس برایش مهم بود و بر این باور اعتقاد داشت که هدف نهایی یک معلم خوب و موفق به موفقیت رساندن شاگردایی است که دارد و خلاصه اینکه آقای صدرالدین صدرایی به عنوان یک دبیر علوم اجتماعی به خاطر رشته درسی که تدریس می کرد همیشه کلاسهای درسی اش با بحث های مفید و انتقادهای سازنده از فضای آزاد برخوردار بود و اجازه اظهار نظر و پرسیدن سوال از سوی دانش آموزان را در اولویت قرارمی داد و اگر اتفاق یا رویدادتازه ای در آن زمان اتفاق می افتاد آقای صدرایی همیشه با مطالعه عمیق در کلاس درس حضور پیدا می کرد بنده به خوبی یادم می آید ۵۳ سال قبل که آپولو یازده از سوی آمریکا به کره ماه پرتاپ شد آقای صداریی جزء اولین دبیرانی بود که جهت آگاهی دانش آموزان به مدت دوساعت و نیم نحوه چگونگی پرتاپ این فضاپیما از مرکز فضایی کندی واقع در جزیره مریت فلوریدا در ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ میلادی به سمت کره ماه را برای دانش آموزان تشریح کرد . آقای صدرالدین صدایی در سال ۱۳۴۶ از میانه به تهران منتقل و در دبیرستانهای روزبه و ثقفی تهران به تدریس علوم اجتماعی پرداخت وی ضمن تدریس در این دبیرستانها با حضور در کلاسهای شبانه پس از دو سال موفق به دریافت فوق دیپلم در رشته حسابداری شد آقای صدر الدین صدارایی در سال ۱۳۶۱ در تهران به افتخار بازنشستگی درآمد .
آقای حبیب اله پزشکی:
معلمی آرام ، متین و با وقاری بود معلمی که جز تعلیم و تربیت اهداف دیگری را دنبال نمی کرد وی در سال ۱۳۱۶ در میانه متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در دبستان قافلانکوه و متوسطه را تا کلاس یازدهم در دبیرستان شاپور ومدرک دیپلم را از دبیرستان مروی تهران اخذ کرد . استاد پزشکی در سال ۱۳۳۹ با قبولی در دانشسراعالی تهران موفق به دریافت لیسانس در رشته زیست شناسی شده و در سال ۱۳۴۲ به استخدام آموزش و پرورش در آمد وی سپس به عنوان دبیر زیست شناسی در دبیرستانهای امام خمینی (شاپور ) سابق فاطمیه (فرمانفرمائیان) سابق به تدریس پرداخت . استاد پزشکی معتقد بود در دنیای پیچیده امروز هیچ کس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست و فعالیت در مدرسه و آموختن ، خود بخش عظیمی از زندگی انسانهاست و اگر معلم با اصول و مبانی و هدف های تعلیم و تربیت ، ویژگیهای دانش آموزان و نیازهای آنها ، روشها و فنون تدریس آشنایی نداشته باشد هرگز قادر نخواهد بود به عنوان سازنده جامعه ایفای نقش کند لذا مهمترین عامل توسعه پرورش ذهنی علمی در یک جامعه نظام آموزشی است . همچنین نتیجه گرایی یکی از ویژگیهای استاد پزشکی بود زیرا از طریق ارزیابی های آموزنده و بکار گیری آخرین فنون تعلیم و تربیت و توجه به جزئیات از تمام ابزارهای در اختیار خود به منظور کمک به دانش آموزان جهت دستیابی به اهدافشان استفاده می کرد و همانطوریکه اشاره شد چون به نتیجه گرایی اعتقاد کامل داشت همواره به دنبال جدید ترین ابتکارات آموزشی بود تا بتواند در پیشرفت علمی دانش آموزان مثمر ثمر باشد و همین امر باعث گردید در رشته علوم تجربی دانش آموزان دبیرستان شاپور صددرصد قبولی را در ایران بدست آورند وی دارای تالیفات و مقالات علمی آموزشی بوده و از سوی مسولان آموزش پرورش به عنوان معلم نمونه انتخاب شد و در سال ۱۳۷۳ به افتخار بازنشستگی نائل آمد .استاد پزشکی با توجه علاقمندی که به خدمت برای فرزندان شهرمان داشت پس از باز نشستگی به تدریس خود تا سال ۱۳۹۱ در دبیر ستانهای اندیشه و غیر انتفاعی کوثر ادامه داد.