معلمان افراد مهم جامعه هستند که نقش حیاتی و تعیین کننده ای در آینده زندگی و تعلیم و تربیت دانش آموزان دارند
و حضور آنان در زندگی این آینده سازان کشور نه تنها می تواند در روحیه آنها اثرگذار باشد بلکه آنان را به سمت ارزشمند ترشدن در زندگی هدایت نمایند و برای ادای این وظیفه بی طرفی و بر خورد یکسان ، ارائه دهنده راه حل ، داشتن اگاهی لازم در مورد ظرفیت هریک از دانش آموزان ، تعیین اهداف هوشمندانه و افزایش اعتماد به نفس در محصلین و انگیزه دادن به دانش آموزان را می توان از ویژگی های مهم یک معلم خوب در زندگی دانش آموزان دانست. برای اینکه بتوان به نسلهای حاضر نوید داد که معلمان سالهای نه چندان دور شهرمان دارای این ویژگیها با کمترین امکانات اولیه بودند در قسمت ششم به معرفی دبیران شایسته و زحمتکشی می پردازیم که دارای صفات فوق بودند
سرکار خانم سیمین رفعت دبیرادبیات زبان انگلیسی :
چرخه زندگی بدون همراهی زنان بویژه در کلانشهرها به سختی می چرخد و دارای دلایل گوناگونی است که یکی از آنها شرایط نا مطمئن اقتصادی است ولی با این حال یکی از دغدغه های مهم بانوان کشورمان تعلیم و تربیت در جامعه بوده که نشانگر حساسیت و نقش بسیار اساسی و مهم آنان در قبال فرزندان این آب و خاک است و برای رسیدن به این اهداف ، معلمی یکی از شغلهایی است که با توجه به بافت سنتی جامعه ، برای زنان با لیاقت و با کفایت پذیرفته شده است. شغلی که قطعا توانسته زمینه های مشترک فکری جامعه سنتی و مدرن را به هم پیوند بزند بطوریکه در حال حاضر ظرفیت بیش از نیمی از نیروی کار وزارت آموزش و پرورش را بانوان تشکیل می دهند و
خانم سیمین رفعت جزء همان معلمانی بود این دغدغه راهمیشه با خود به همراه داشت چراکه خدمت به فرزندان شهرمان این آینده سازان کشور را یک وظیفه الهی می دانست ، معلمی که هرگز گلایه ای در این زمینه بر زبان جاری نساخت . این عاشق تعلیم و تربیت و خوش ذوق، اولین بانو و دبیر مودب و با شخصیتی بود که وقتی به وی تلفن کردم در خواست بنده را به عنوان یک برادر کوچکتر برای یک گفتگوی کوتاه اجابت کرد و با مهربانی هر چه تمامتر به سوالات بنده پاسخ داد. خانم سیمین رفعت فرزند شخصیتی بی نظیر
و مورد احترام و مقبول مردم شهرمان میانه مرحوم آقای جعفرخان رفعت است پدری که سالهای سال مسئولیتهای مهم و مختلفی را عهده دار بود که آخرین سمتش مدیرکل دارایی استان آذربایجان شرقی بود .خانم سیمین رفعت در یازدهم تیرماه یکهزارو سیصدو بیست وشش در میانه متولد شد این دبیر موفق دوران تحصیلی ابتدایی را سال ۱۳۳۴ در شهرستان گنبد کاوس به پایان رساند و سه سال اول دوره متوسطه را در دبیرستان آل ابراهیم آن زمان تهران سپری کردو دوره دوم متوسطه را در دبیرستان پروین تبریز به پایان رسانده و موفق به اخذ دیپلم گردید . این دبیر مسئولیت پذیر در سال ۱۳۴۵ وارد دانشسرای تربیت معلم شد و پس از اتمام این دوره در اداره آموزش پرورش میانه استخدام شد
وی حین تدریس در مدارس مختلف شهرمان وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته ادبیات زبان انگلیسی فارغ التحصیل گردید . از ویژگیهای مهم این استاد زبان انگلیسی مسئولیت پذیری وی بود چرا که باور داشت می تواند در هر جنبه ای تغییرات مثبت ایجاد کند و به جای مقصر دانستن عوامل بیرونی تلاش می کرد با تکیه بر دانسته های خویش روز به روز قوی تر و بهتر شود . یکی از عوامل دلبستگی دانش آموزان به این دبیر خوش بیان ،، متانت ، مسئولیت پذیری ، صبر و بردباری ، قدرت بیان ، آراستگی ظاهری و سخت کوشی وی برای پیشرفت دانش آموزان بود. لذا همین ویژگی خانم سیمین رفعت باعث گردید وی به مدت ۸ سال مدیریت مدر سه راهنمایی پروین اعتصامی میانه را عهده دار شود . این مدیر شایسته در ادامه از مدیریت مدرسه فوق استعفا داده و در مدرسه راهنمایی شهید نیکنامی (ماندانای سابق) به تدریس زبان انگلیسی پرداخت . استادزبان خوش برخورد همیشه تکیه کلامش برای شاگردانش این بود که یک معلم خوب باید بتواند مسائل سخت و سطح بالا را به گونه ای ارائه کند که فهم آن برای دانش آموزان راحت باشد. خانم سیمین رفعت رابطه مثبت با دانش آموزان ، توجه به احساسات دانش آموزان ، نظم و کنترل کلاس ، فراهم کردن محیط مطلوب برای یادگیری ، لذت بردن از کار دانش آموزان ، خلاقیت و نوآوری ، تاکید به آموزش و مهارت خواندن و عادلانه رفتار کردن با دانش آموزان را از مهمترین ویژگیهای یک دبیر موفق می دانست . استاد خانم سیمین رفعت با توجه به اینکه به عنوام معلم نمونه انتخاب شده بود بنا به در خواست شخصی خودش سال ۱۳۷۴ باز نشست شد .
فرج رحمتی:
استاد رحمتی در سال ۱۳۲۴ دریک خانواده بزرگ واصیلی معروف میانه به نام افتخار رحمتی پا به جهان هستی گذاشت .دوره تحصیلات ابتدایی را سال ۱۳۳۰ در دبستان فردوسی آن زمان و دوره متوسط را تا کلاس دهم در دبیرستان امام خمینی(شاپور سابق) به پایان رساند. از آنجایی که وی یکی از دانش آموزان نخبه شهرمان به شمار می رفت کلاسهای پنجم و ششم متوسطه را در دبیرستان دارالفنون تهران ادامه و موفق به اخذ دیپلم شد. این دبیر با لیاقت باتوجه به علاقه زیادی که به فلسفه و منطق داشت در سال ۱۳۴۵وارد دانشگاه تبریز شد و سال ۱۳۴۹ در رشته فوق از این دانشگاه فارغ التحصیل شد . بی تردید فلسفه شیوه ای از تفکر و طرح پرسش است که هر تمدنی و هر عصری از تاریخ بشر به نحوی خاص با آن درگیر بوده است یعنی در حقیقت فلسفه دارای محتوای متکثر و تاریخی است لذا می توان گفت هدف فلسفه شناخت آن چیزی است که ابدی است ولی تاریخ از آن چیزی سخن می گوید که زمانی بوده و زمانی دیگر از دست رفته است و این یک مسئله عمیقی است که تاریخ فلسفه با آن روبروست . بنابراین اصول و فلسفه تعلیم و تربیت یکی از درسهای تربیتی مهم و ضروری متقاضیان حرفه دبیری است که این دبیر حاذق را به سمت این رشته سوق داد. با توجه به آنچه که اشاره شد استاد فرج رحمتی در سال ۱۳۵۱ به استخدام اداره آموزش و پرورش میانه در آمد و در تمامی دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهرمان به تدریس درس فلسفه پرداخت .یکی از ویژگیهای مهم این استاد فلسفه نگرش و برخورد دوستانه با دانش آموز در کلاس درس بود که همین امر ، نشانگر اعتماد دانش آموزان نسبت به این استاد فرهیخته بود زیرا این دبیر فلسفه معتقد بود ارتقای رابطه معلم و دانش آموزان زمانی میسر است که احساس اعتماد دانش آموزان نسبت به معلم خود باعث تقویت بیشتر ارتباطات در محیط یادگیری شود و این حرکت مثبت معلم قطعا بهره وری بیشتر دانش آموزان را به همراه خواهد داشت و این رابطه دوستانه همیشه به عنوان معلمی ماندگار در ذهن دانش آموزان باقی خواهد ماند. لذا همین رفتار، منش و مرام آقای فرج رحمتی باعث گردیده علیرغم اینکه دبیری باز نشسته هستند در بین دانش آموزان و والدین آنها بویژه همشهریان میانه ای از احترام خاصی برخوردار باشند. استاد رحمتی قبل انتقال به تهران در میانه بعلت قبولی صددرصدی دانش آموزانش از سوی مسئولان استان آذربایجان شرقی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته و بیش از چهار بار به عنوان معلم نمونه در میانه انتخاب گردید . این دبیر فلسفه در سال ۱۳۷۶ از میانه به تهران منتقل و در مدارس مختلف منطقه ده تهران به تدریس خود ادامه داد . استاد فرج رحمتی در سال ۱۳۸۰ پس از سه دهه تدریس به افتخار بازنشیتگی نائل آمد.
علی زمانی دبیر فیزیک :
روستا زاده ای که فقط با تلاش و کوشش خود توانست در امر تعلیم و تربیت فرزندان شهرمان میانه خوش بدرخشد . این دبیر وظیفه شناس چون برای رسیدن به هدفش رنجهاو مشقات فراوانی را متحمل شده بود و همه روزه در گرما و سرما رکاب زنان خود را به مرکز مهد علم و دانش می رساند در دوران خدمتش همیشه سعی داشت دانش آموزشش کلاس درس را درک کرده ترک کند . این دبیر خوش ذوق در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۳۲ در روستای سَبِز به دنیا آمد دوران طفولیت را در این روستا گذرانده و در سال ۱۳۳۸ وارد دبستان شهریار روستای خود شد و پس از پایان دوران ابتدابی در سال ۱۳۴۴ دروه متوسط را در دبیرستان رازی که مدیریت آنرا مرحوم شکیب (نظری) بعهده داشت آغاز و پس ازسه سال در سال ۱۳۴۷ در دبیرستان امام خمینی (ره) ( شاپور سابق) در رشته علوم تجربی به تحصیل خود ادامه داد و در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ دیپلم از این دبیرستان در همان سال در کنکور سراسری رشته رادیولوژی پذیرفته شد و پس از سه ماه تحصیل به علت عدم علاقمندی از این رشته انصراف و در اداره آبخیزداری میانه مشغول بکار شد وی سپس در سال ۱۳۵۱در اداره آموزش و پرورش میانه استخدام و در دبستان فریدون معماریان روستای آچاچی به تدریس پرداخت و در همان سال ضمن آموزش و تدریس در آزمون ورودی دانشسرای تربیت معلم رشته ریاضی پذیرش و در سال ۱۳۵۳ از این دانشسرا فارغ التحصیل شد . استاد زمانی در سال ۱۳۵۶ برای تحصیل در رشته فیزیک وارد دانشگاه همدان شد و پس از اخذ لیسانس مجددا به زادگاهش بر گشته و در هنرستان صنعتی و کلیه دبیرستانهای میانه به تدریس پرداخت . استاد زمانی فیزیک را نه تنها علم زندگی ، بلکه علم حیات دانسته و می گفت : اگر کشوری دارای زمینه قوی در علوم پایه باشد آن کشور از نظر علمی پیشرفته می شود و میوه های خوبی به بار می نشاند، و رشته فیزیک نیز یکی ازاین علوم پایه است که در میان سایر علوم از اهمیت خاصی در طول تار یخ برخوردار بوده است و بیشتر مناسب کسانی است که مشتاق مطالب اصولی و منطقی هستند و از حس کنجکاوی خوب ، هوش و پشتکار مناسب برخورداربوده و به محاسبات ریاضی فیزیک علاقه مضاعفی دارند. این استاد علاوه از اینکه عضو برجسته انجمن فیزیک ایران است با ارائه مقالات گوناگون در این رشته (فیزیک) در کنفرانسهای بین المللی حضور فعال دارد بطوریکه در اثر همین لیاقت و شایستگی بارها برای گردش علمی به چند کشور از جمله سوریه و لبنان اعزام شده است. آقای علیرضا زمانی در سوم مهرماه سال ۱۳۸۰ به افتخار بازنشستگی در آمد و بعد از بازنشستگی نیز تا سال ۱۳۹۶ به تدریس خویش در دبیرستان سروش که خود یکی از موسسانش بود ادامه داد و اکنون هم کمک حال همکارانش در برگزاری آزمونهای قلمچی است .